Algemeen

Kansen voor bouwmarkten in verkoop via webshop

De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is in 2011 toegenomen met 13%, naar een totale omzet van 9 miljard euro (thuiswinkel.org). Daarnaast is ook het aantal webshops de laatste jaren sterk toegenomen en wordt het assortiment van webshops steeds breder. Het is echter de vraag of consumenten zo’n grote diversiteit aan producten wel bij één en dezelfde webshop willen kopen of dat ze toch liever voor een online winkel met een assortiment binnen een bepaald segment kiezen. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy, dat is uitgevoerd onder ruim 500 consumenten, blijkt dat consumenten klusmaterialen liever via een webshop van een bouwmarkt kopen dan via een online warenhuis zoals Wehkamp.nl waar ook klusmaterialen verkocht worden. Voor bouwmarkten liggen er dus kansen in de online verkoop van klusmaterialen.

Webshops bouwmarkten voorkeur boven de grootste online retailers
Twee op de vijf consumenten schaffen het liefst online klusmaterialen aan via de webshop van een bouwmarkt (bijvoorbeeld van GAMMA, Praxis of Hornbach). Dit geldt zowel voor de groep die alleen woonaccessoires koopt als voor de groep die zich bezig houdt met lichte klussen. Tevens geldt het voor de professionele klusser. Het aanschaffen van klusmaterialen via een webshop van een bouwmarkt heeft de voorkeur boven het aanschaffen van deze materialen via één van de webshops waar consumenten over het algemeen de meeste producten kopen (Wehkamp.nl, bol.com en AH.nl). Speciale doe-het-zelf webshops (zoals Dhzdiscount.nl en Klussen.nl) lijken, in tegenstelling tot de verwachting, niet erg aan te spreken.

Dat de voorkeur van de consument uit gaat naar een webshop van een bouwmarkt is een opmerkelijk resultaat, omdat veel bouwmarkten nog geen online aanbod hebben. Desalniettemin geeft de consument aan klusmaterialen online het liefst bij een bouwmarkt te kopen. Hierbij speelt mogelijk mee dat grote bouwmaterialenketens inmiddels een betrouwbare reputatie hebben opgebouwd met het leveren van materialen.

Uit cijfers van thuiswinkel.org blijkt dat naast de toegenomen bestedingen ook het aantal Nederlandse consumenten dat online producten koopt is toegenomen (10,5 miljoen in 2011). Voor de gemiddelde consument is het inmiddels dus vrij vanzelfsprekend om producten online te kopen. Aangezien er nog nauwelijks grote online aanbieders zijn in het dhz segment en de consument de voorkeur blijkt te hebben voor een webshop van een bouwmarkt boven een webshop van de grote online retailers, is het aannemelijk dat er nog kansen liggen voor bouwmarkten om te groeien in de online verkoop van het assortiment.
Build for Life